Assalamualaikum semua..

adakah tsunami di aceh masih segar di ingatan kita atau sudah lenyap di telan masa atau sekadar hangat semasa bencana ini berlaku..dan selepas 7 tahun Allah memberi pringatan lagi kepada kita dengan tsunami di jepun..

bagaimanapun tsunami yang berlaku pada tahun 2004 telah meragut hampir 300 ribu nyawa manusia..jumlah yang begitu besar dalam sejarah bencana di dunia..ini bukan khayalan tapi fakta dan sejarah nya telah tercatat di dalam buku dunia...akan tetapi sesuatu bencana dan musibah yang terjadi kepada kita adalah disebabkan tangan kita sendiri..

Firman Allah dalam ayat 40 surah al-‘Ankabut yang bermaksud:

"Maka masing-masing Kami binasakan dengan sebab dosanya, iaitu di antaranya ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu, dan ada yang dibinasakan dengan letusan suara yang menggempakan bumi, dan ada yang Kami timbuskan dia di bumi, dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri."

dengan ayat Allah di atas menujukkan bahawa bencana berlaku disebabkan air tangan kita sendiri dan bukan nya datang dari Allah semata-mata...kerana sesungguhnya Allah MAHA PENYAYANG terhadap hambanya..tapi bencana yang Allah turunkan bukan hanya sekadar azab bagi manusia yang lupa tapi musibah dan mendatangkan rahmat kepada orang yang beriman..dan ia tersebut di dalam hadis..

Dari Anas bin Malik bahwa Rasulullah saw. bersabda,

“Besarnya suatu pahala adalah tergantung dari besarnya ujian dari Allah. Dan sesungguhnya Allah swt. apabila mencintai suatu kaum, Allah menguji mereka. Jika (dengan ujian tersebut) mereka redha, maka Allah pun memberikan keredhaan-Nya. Dan siapa yang marah (tidak redha), maka Allah pun marah terhadapnya.

(HR. Turmudzi dan Ibnu Majah)

ketika musibah menimpa suatu kaum karana dosa, maka musibah itu tidak hanya menimpa orang yang berbuat dosa sahaja, namun orang yang soleh pun terkena. AKAN TETAPI bagi orang yang soleh itu, MUSIBAH akan menjadi RAHMAT .

renungan bersama..

ALLAH SENTIASA DEKAT DENGAN KITA TAPI KITA YANG SEMAKIN MENJAUHI NYA

disini MK selit kan sikit gambar dari Mr google sebagai peringatan kita terutamanya peringatan kepada MK yang rasanya banyak jugak la buat dosa ni kan...mudah-mudahan Allah melembutkan hati kita untuk kembali kepada jalan NYA...Amin..







[sumber,sumber]