Assalamualaikum semua...

kiamat pasti berlaku..tapi kalau da sampai menetap kan tarikh bila kiamat itu berlaku adakah itu menjadi kan ia karut lagi mengarutkan..waktu terjadi nya kiamat kita semua tidak akan ada seorang pun yang tahu, apatah lagi sampai menyebut tarikh yang spesifik..MK bukan nya tak percaya dengan hari kiamat..MK percaya sangat tentang hari kiamat..tapi bukan berpandukan saintis...

tapi kita perlu kembali kepada al-quran dan al-sunnah..kita tidak ada hak untuk menetapkan bila berlaku nya hari kiamat apatah lagi siap dengan tarikh contohnya 21 disember 2012..kiamat adalah perkara yang ghaib..Hanya Allah saja yang tahu.. Tidak ada satu pun dari makhlukNya mengetahui bila kiamat itu akan berlaku, baik dari para nabi mahupun para malaikat..

Allah ada berfirman:

“Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: ‘Bilakah terjadinya?’ Katakanlah: ‘Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru-haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba.’ Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: ‘Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui’.” (Al-A’raaf: 187)


ini menunjukkan bahawa hanya Allah sahaja la yang mengetahui tentang bila dan bila kiamat tu akan berlaku..kita hanya perlu mempercayai yang kiamat itu pasti berlaku..Tentang waktu, bila kiamat terjadi, kita hanya diberi petunjuk tentang tanda2 datangnya kiamat. Bila tanda-tanda sudah ada, maka hari yang dimaksud memang sudah dekat..tapi INGAT tiada tetapan untuk hari kiamat walaupun hanya mengatakan siang ATAUPUN malam..kerana kiamat pasti berlaku siang DAN malam (bila amerika malam pasti malaysia akan menjadi siang kan)..sebab itu kiamat berlaku siang DAN malam..

Sesungguhnya setiap makhluk hidup seperti manusia, haiwan, atau tumbuh-tumbuhan memiliki tanda-tanda akhir akan kesudahan hidupnya di dunia..Tanda-tanda dekatnya kematian manusia adalah rambut beruban, tua, sakit, lemah..Begitu juga halnya dengan haiwan, hampir sama dengan manusia..manakala tumbuhan pula warnanya menguning, kering, jatuh,lalu hancur..dan Demikian juga alam semesta, memiliki tanda-tanda akhir masanya seperti kehancuran dan kerosakan.

Tanda-tanda kiamat

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata:

“Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari qiamat“. Lalu Nabi saw. bersabda: “Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya“. Kemudian beliau menyebutkannya:

* Asap,
* Dajjal,
* Binatang (pandai bercakap),
* terbit matahari dari tempat tenggelamnya,
* turunnya Isa bin Maryam alaihissalam,
* Yakjuj dan Makjuj,
* tiga kali gempa bumi, sekali di timur,
* sekali di barat dan
* yang ketiga di Semenanjung Arab
* yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”.


berdasarkan hadis diatas, Rasulullah yang begitu rapat dengan Allah pun tidak mengetahui bila kiamat itu akan berlaku..tapi baginda hanya mengetahui tanda-tanda akan terjadi nya hari kiamat...


siapa kita sampai mahu menetap kan tarikh hari kiamat??
adakah ini cara sulit untuk memastikan kita terpesong dari ajaran islam??
adakah mereka sudah berjaya menyebarkan dakyah mereka untuk mengugat keimanan kita??

dan akhirnya mereka telah berjaya menyebarkan kepercayaan mereka tanpa kita sedari..melalui internet  mahupun melalui filem...

patot ke kita menyebarkan kepercayaan mereka tentang kiamat 2012 atau kita sebarkan hadis Rasulullah tentang hari kiamat???mana lebih mulia korang rasa??

untuk apa kita mengkaji bila kiamat berlaku yang mana ianya pasti akan berlaku DAN Allah sahaja mengetahui rahsia nye..adakah kita ingin menyaingi ilmu Allah???

atau kita perlu memperbaiki kesilapan kita dan memperbanyakkan amalan untuk menghadapi hari kiamat??

Kita berdoa la semoga kita selamat, dunia-akhirat..amin...

[sumber,sumber,sumber]

nota khayalan : sekiranya ilmu ini masih cetek..sila beri tunjuk ajar ek...