Assalamualaikum semua...

Kurma???mmm sape la yang tak kenal kurma kan....sape yang tak kenal..sila angkat tangan ek...1, 2 ,3 dan 4..ok ada 4 orang yang masih tak kenal kurma ni...ok entry kali ni MK nak kongsi pasal kurma je ek...korang tahu tak sejarah kurma ni????jenis2 kurma ni??dan khasiat nya???

kita mula kan dengan SEJARAH KURMA...

ok nama lain bagi kurma atau nama saintifiknya adalah PHOENIX DACTYLOFERAL...mmm berbelit lidah nak sebut nya kan..orang saintis la kata kan..ayat nak gempak je..huhu..atau dikenali sebagai TAMAR..kurma ni merupakan tumbuhan yang mempunyai khasiat yang tinggi berbanding dengan dengan buah buahan yanglain di seantero dunia..

pokok kurma dipercayai telah wujud seawal 4000 tahun sebelum masihi...uish lama tu...tetapi...ha ada tetapi nya juga..bukti arkeologi menyatakan yang pokok kurma telah wujud pada 6000 sebelum masihi di sekitar tanah Arab Timur..ha lagi lama kan...kira da classic gila la buah kurma ni...di sebabkan islam masa tu begitu dikenali..orang-orang Arab telah menyebarkan kurma ke Asia selatan dan tenggara..ha tenggara ni kat Malaysia la kan..mereka juga sebar kan dekat Afrika Utara, dan Sepanyol..manakala di Mexico..kurma disebarkan oleh orang sepanyol pada tahun1765..

selepas kita da tahu pasal sejarah kurma ni..kita baca pulak tentang KHASIAT KURMA ni ek..

bukan kita je yang boleh kaya tau..kurma pun kaya jugak..tapi kaya dengan zat galian dan vitamin seperti kalsium, zat besi, kalium, vitaminA,B,B1,B2,B3,vitamin C dan E.. ha amik dia..banyak kan...kalah buah oren dengan epal..huhu..tapi bukan tu je..kurma juga mengandungi unsur bebas lemak kolestrol, asid amino triptofan, glukosa dan sukrosa..kurma juga adalah salah satu makanan kegemaran Rasulullah...daripada kita makan buah oren or buah epal..baik kita makan kurma dapat pahala kan..pak cik JUS KURMA satu...

dan yang terakhir untuk entry kali ni...JENIS-JENIS buah kurma...ha suka la tu kan kalau dengar perkataan terakhir..hehehe

terdapat 400 jenis kurma yang terdapat di Arab Saudi..tapi bukan di Arab Saudi sahaja ia juga terdapat Tunisia, Iraq, Iran, Mesir, dan California..tapi ada 10 kurma yang sangat diminati di antaranya adalah:

1) KURMA NABI


- hanya tumbuh di tanah Madinah (Arab Saudi) dan inilah kurma kegemaran Nabi Muhammad SAW..berwarna hitam, tekstur lembut, tidak manis dan rasa nya hampir sama dengan kismis..

2) KURMA SEKKI


- ada dua warna, atas kekuning-kuningan dan sedikit coklat.. bahagian kuning lebih keras manakala coklat lebih empuk dan kenyal..

3) KURMA BARHI


- warna coklat cerah, sederhana manis,tekstur lembut seperti durian durian!!! dan ada sedikit rasa keramel..

4) KURMA KHOLAS


- warna coklat terang keemasan tetapi mempunyai rasa kopi,tekstur empuk,rasa sederhana manis..

5) KURMA KHIDRI


- warna merah hati gelap lebih kering, kenyal,tidak terlalu manis,kurma jenis ini paling banyak dikeluarkan di pasaran..


6) KURMA MACTOUMI


- warna sedikit hitam kemerahan,permurkaan agan berkedut,kenyal,rasa manis..

7) KURMA SOKARI


-tekstur kenyal lembut tetapi ada juga jenis yang keras, paling disukai di Arab Saudi.sedikit kering dan manis..

8) KURMA SILAJ


- warna coklat kemerahan bentuk lonjong,tekstur lembut,rasa sederhana manis..

9) KURMA MAJOL


- warna coklat, sangat manis dan kenyal..

10) KURMA MONIEF


- warna coklat terang, tidak begitu besar, sederhana manis sedang dan lembut..

ha habis sudah..hehe..jumpa lagi...

sumber : sinar harian